Studyjną zapowiedzią trzeciego, po SUV-ach e-tron i e-tron Sportback, w pełni samochodu elektrycznego zbudowanego przez Audi był prototyp Audi e-tron GT Concept przedstawiony po raz pierwszy w listopadzie 2018 roku w Los Angeles[1].
Produkcyjny model miał swoją prapremierę w listopadzie 2020 roku, dla podkreślenia przedprodukcyjnej postaci zyskując charakterystyczną, czarno-szarą okleinę z pomarańczowymi akcentami i nakładkamu na alufelgi[2]. Audi e-tron GT w obszernym zakresie odtworzył stylistykę studyjnego modelu, charakteryzując się muskularnie zarysowanymi nadkolami, agresywnie stylizowanymi reflektorami, a także dużą, heksagonalną imitacją atrapy chłodnicy. Łagodnie opadającą linię dachu zwieńczyły jednoczęściowe, strzeliste lampy połączone świetlistym pasem[3].
Samochód dzieli podzespoły techniczne z pokrewnym Porsche Taycan[4], podobnie jak on pomimo sportowej sylwetki w stylu coupe[5] będąc de facto 4-drzwiowym sedanem[6].
Kabina pasażerska Audi e-trona GT została utrzymana we wzornictwie tożsamym z innymi najnowszymi pojazdami niemieckiego producenta w ofercie, wyróżniając się wielobarwnymi materiałami wykończeniowymi jak lakier fortepianowy, skóra czy alcantara. Konsolę centralną zdominował umieszczony w górnej części ekran systemu multimedialnego o przekątnej 10,1-cala, który wyposażono w łączność z systemem inforozrywki MMI nowej generacji[7].
Audi e-tron GT standardowo w wersji Quattro wyposażone jest w 19-calowe alufelgi i niskoprofilowe opony, z kolei topowa odmiana RS porusza się na alugelgach 20-calowych[7]. Fabryczne wyposażenie obejmuje m.in. nawigację satelitarną, łączność z WiFi, pakiet systemów bezpieczeństwa i 3-strefową klimatyzację. Topowa odmiana dodatkowo oferuje reflektory Matrix LED oraz system nagłośnienia duńskiej marki Bang & Olufsen[7].
Sprzedaż
Seryjna produkcja Audi e-trona GT rozpoczęła się na 2 miesiące przed debiutem, w grudniu 2020 roku[8]. W przeciwieństwie do wytwarzanych w Belgii modeli e-tron i e-tron Sportback, jest to pierwszy samochód elektryczny Audi produkowany w rodzimych Niemczech w zakładach w Heilbronn[9]. Sprzedaż pojazdu wraz z możliwością składania zamówień online ma rozpoczęła się tuż po premierze, na początku marca 2021 roku[10].
Dane techniczne
W pełni elektryczny układ napędowy Audi e-tron GT oferuje parametry uzależnione od jednej z dwóch wersji: e-tron GT Quattro i e-tron GT RS[11]. Każda z nich napędzana jest baterią o pojemności 93,4 kWh, a także dwoma silnikami elektrycznymi, z czego podstawowa rozwija moc 476 KM i 630 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Prędkość maksymalna wynosi 250 km/h, a sprint do 100 km/h zajmuje 4,1 sekundy[11]. Topowa odmiana RS rozwija moc 598 KM, a 100 km/h rozwija po 3,3 sekundy. W początkowej fazie rozpędzania się, e-tron GT Quattro może dodatkowo uzyskać 530 KM mocy, a w przypadku RS – jest to do 646 KM mocy[11]. Dogodne właściwości aerodynamiczne ma zapewniać odpowiedni kształt nadwozia oraz relatywnie niski poziom oporu powietrza równy CX=0,24[11].
źródło: WikiPedia
Performance
Acceleration 0 – 100 km/h | 3.3 sec |
Top Speed | 250 km/h |
Electric Range * | 405 km |
Total Power | 475 kW (646 PS) |
Total Torque | 830 Nm |
Drive | AWD |
Battery
Nominal Capacity | 93.4 kWh |
Battery Type | Lithium-ion |
Number of Cells | 396 |
Architecture | 800 V |