BMW i4 zostało zaprezentowane po raz pierwszy w 2021 roku.
Studyjną zapowiedzią pierwszego średniej wielkości samochodu osobowego z napędem elektrycznym w gamie niemieckiej firmy był prototyp BMW i Vision Dynamics przedstawiony we wrześniu 2017 roku[45]. Kolejne studium, tym razem znacznie bliższym produkcyjnej postaci, było BMW Concept i4 przedstawione w marcu 2020 roku[46]. Jeszcze jesienią 2019 roku rozpoczęły się testy zamaskowanych, przedprodukcyjnych egzemplarzy[47] w obszernym zakresie czerpiących ze stylizacji Concept i4[48]. Pas przedni zdobią charakterystyczne, podwójne “nerki” rozciągające się od krawędzi maski do dolnej krawędzi zderzaka, z kolei klamki przyjęły kasetową formę wzorem SUV-a iX.
Oficjalna premiera BMW i4 w produkcyjnej formie odbyła się podczas internetowej prezentacji w drugiej połowie marca 2021 roku[49]. Pod kątem wizualnym został on w obszernym zakresie upodobniony do przedstawionej rok wcześniej drugiej generacji coupe Serii 4. Karoserię wzbogaciły liczne niebieskie ozdobniki, a linię dachu poprowadzono łagodnie ku tylnej części nadwozia[50], którą wzbogaciły muskularne krawędzie nadkoli.
Sprzedaż
BMW i4 jest elementem ogłoszonego w lipcu 2020 roku planu elektryfikacji gamy niemieckiego producenta, który do 2023 roku zaplanował przedstawienie 23 pojazdów z hybrydowymi lub elektrycznymi napędami[51]. Produkcja pojazdu rozpoczęła się w listopadzie 2021 roku[52], co poprzedził debiut z marca 2021 roku. Sprzedaż BMW i4 na rynkach globalnych rozpoczęła się na początku 2022 roku[53].
Dane techniczne
Docelowo gamę BMW i4 tworzą trzy warianty. Podstawowy, eDrive35, rozwija moc 268 KM, pośredni eDrive40 ma moc 330 KM, a topowy, M50 xDrive, charakteryzuje się mocą 523 KM. Wariant eDrive35 napędza bateria 60 kWh, z kolei kolejne dwie większa, o pojemności 80 kWh[54].
Producent w momencie debiutu ujawnił szczegółowe parametry jedynie pośredniego wariantu eDrive40 – ma on rozwijać maksymalnie 200 km/h, rozpędzać się do 100 km/h w 4 sekundy i umożliwiać przejechanie na jednym ładowaniu do 590 kilometrów[55].
źródło: Wikipedia
Real Range Estimation between 310 – 625 km
City – Cold Weather * | 405 km |
Highway – Cold Weather * | 310 km |
Combined – Cold Weather * | 360 km |
City – Mild Weather * | 625 km |
Highway – Mild Weather * | 410 km |
Combined – Mild Weather * | 500 km |
Indication of real-world range in several situations. Cold weather: ‘worst-case’ based on -10°C and use of heating. Mild weather: ‘best-case’ based on 23°C and no use of A/C. For ‘Highway’ figures a constant speed of 110 km/h is assumed. The actual range will depend on speed, style of driving, weather and route conditions.
Performance
Acceleration 0 – 100 km/h | 6.0 sec |
Top Speed | 190 km/h |
Electric Range * | 430 km |
Total Power | 210 kW (286 PS) |
Total Torque | 400 Nm |
Drive | Rear |
Battery
Nominal Capacity | 70.2 kWh |
Battery Type | Lithium-ion |
Number of Cells | No Data |
Architecture | 400 V |